
glossier.

2024

visuell branding & digital strategi
BAKGRUND
När det amerikanska skönhetsmärket Glossier visade intresse för den svenska marknaden, fick vi på Manja i uppdrag att ta fram en strategisk marknadsplan för en lyckad etablering. Vårt mål var att identifiera rätt positionering, målgrupp och kommunikationsstrategi för att göra Glossier både relevanta och efterlängtade i Sverige.

Glossier är mer än bara ett skönhetsmärke: det är ett community – men i Sverige ställs andra krav än i USA: den svenska målgruppen värdesätter transparens, hållbarhet och en mer lågmäld tonalitet. Det som gör Glossier älskat globalt, behövde vi alltså översätta till en skandinavisk kontext genom:
positioneringsstrategi
digital strategi
lanseringskampanjer
en visuell och kommunikativ översättning av Glossier till en svensk marknad


lösning
Visuellt behöll vi Glossiers ikoniska stil, men lät färger och bildval anpassas till svenska normer för en stilren och skandinavisk estetik och tillgänglighet. Resultatet blev en varumärkesanpassad marknadsplan som balanserar Glossiers DNA med svensk kultur och skönhetsideal. En solid grund för framtida kampanjer – och rena rama drömprojektet för Manja.

Är du vårt nästa projekt?
Vi älskar att tänka stort, skapa vackert och att sätta idéer i rörelse. Har du ett projekt i tankarna eller vill du bolla idéer över en kaffe?
Fyll i formuläret, så hör vi av oss!
